För ett modernt och klimatsmart samhälle
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Samarbete som ger grön kompetens
Har du idéer om vilka kompetenser som behövs i installationsbranschen i framtiden? Eller funderar du kanske på hur branschen kan attrahera fler installatörer som kan bidra till ett mer hållbart samhälle? Då vill vi ha kontakt med dig.
I Installationsbranschens kompetensråd arbetar branschföreträdare, utbildningsanordnare och företag tillsammans för att stärka branschen och förbättra möjligheterna att rekrytera. Här kan du bidra med dina idéer och ditt engagemang – men också utöka ditt kontaktnät, ta del av kunskap och omvärldsbevakning, lära dig mer om hur man kan stärka attraktionskraften och ledarskapet i branschen och vara med och påverka framtidens utbildningar. Välkommen in i samarbetet!
Nytt i kompetensbanken
Våra processledare arbetar ständigt med att fånga upp aktuella utmaningar och möjligheter kopplat till branschens kompetensförsörjning. Här kan du hitta fakta, analyser och se vad kompetensrådet bidragit med.
Aktuellt i rådet
Hur kan yrkesprogrammen locka fler ungdomar?
Hur ska yrkesprogrammen marknadsföra sig för att locka fler ungdomar? Den frågan fick Göteborgsregionens praoelever fundera på under ett besök på Gymnasiemässan som pågick i Göteborg den 8–10 oktober.
Röster från branschen
Så kan du attrahera Gen Z
Generation Z, den första helt digitala och globala människan. Födda mellan år 1997-2015. De första från generationen har kommit ut i arbetslivet, och vi har många fler att vänta.
Så går samarbetet till
Kompetensrådet möts vid fyra tillfällen om året, vid utvalda tillfällen tillsammans med Byggbranschens kompetensråd. Det finns också möjlighet att engagera sig i olika frågor via arbetsgrupper som exempelvis arbetar med att ta fram gemensamma insatser och nya utbildningar.
Vi tar också från fram ideér och söker finansiering för att driva projekt inom frågor som berör omställning och ny kompetens, något som levererar värde till bransch och företag. Ett exempel på sådana projekt är det storytellingprojekt som handlar om att skapa en attraktiv kultur och ha rätt attityder och bemötande. Det ska stärka attraktionen och locka fler kvinnor och unga till branschen, en framtidsbransch där alla behövs och känner sig välkomna.