Helena Lindahl

”Arbetsgivare vinner på att bredda sin syn på kompetens”

Trots att svenska arbetsgivare larmar om kompetensbrist står många utrikesfödda utan jobb – samtidigt som de besitter både driv och utbildning. Helena Lindahl, grundare av organisationen Opportunity Day, verkar för att bryta mönstret och rusta arbetsgivare för att arbeta inkluderande.

– När jag startade Opportunity Day hörde jag det överallt: svårigheterna att rekrytera är ett av näringslivets största tillväxthinder. Samtidigt hade jag kommit i kontakt med nyanlända och såg jag hur många människor ville jobba men aldrig fick chansen, säger Helena Lindahl, grundare och vd.

Med bakgrund från gatutidningen Faktum och en civilekonomutbildning i botten har Helena Lindahl sett hur viktig sysselsättning är – både för individen och för samhället.

– Ett jobb handlar inte bara om att få en lön. Det handlar om att få bidra, om att möta varandras kulturer, om språkträning och om att hitta sin plats i samhället. Om att föräldrar ska vara mer etablerade än sina barn – och att barn ska se sina föräldrar gå till jobbet.

Opportunity Day erbjuder både inspiration och konkreta verktyg. Företag bjuds in till föreläsningar, seminarier och jobbmatchningsevent där företagsledare och forskare får dela med sig av kunskap och goda exempel. Det största evenemanget hålls den 20 oktober på Posthotellet i Göteborg – där upp till 1500 utrikesfödda arbetssökande möter arbetsgivare med rekryteringsbehov. Där samarbetar Opportunity Day bland annat med kompetensråden i Göteborgsregionen för att nå ut till fler företag.

– Vår roll är att rusta företagen – med kunskap, möten och exempel som visar att det fungerar.

Företag som deltar i nätverket får ta del av föreläsningar om allt från inkluderande ledarskap till hur man hanterar kulturmöten på arbetsplatsen. Det handlar inte om välgörenhet, menar Helena Lindahl.

I slutet av 70-talet var sju procent av Sveriges invånare utrikesfödda, till år 2030 räknar SCB med att det ska vara ca 25 procent. Samtidigt vet vi att sju av tio jobb går via nätverk. För att klara sin framtida kompetensförsörjning måste företagen hänga med i hur Sveriges demografi ser ut, bredda sina nätverk och rekrytera mer inkluderande.

Innovation och affärsnytta

Dessutom ger mångfald affärsnytta, förklarar Helena Lindahl:

– Forskningen är tydlig: Inkluderande företag som tar vara på sin med mångfald presterar bättre och är mer innovativa. Det handlar också om employer branding – anställda kräver numera att arbetsgivarna har en bred syn på hållbarhet.

Hon lyfter att över hälften av de utrikesfödda akademikerna är arbetslösa eller överkvalificerade i sina jobb. I stället för att rusta den arbetssökande borde vi se över våra egna filter, menar hon.

– Mycket handlar om nätverk, om fördomar, om oro att göra fel. Vi vet till exempel att om man som utrikesfödd bara har haft en svensk arbetsgivare på sitt cv, en svensk brobryggare, så går det ofta lättare sedan. Vi måste våga bredda vår syn på vad rätt kompetens faktiskt är och ge fler chansen

Om Opportunity Day

  • Opportunity Day startades år 2016
  • Målet är att inspirera och underlätta för arbetsgivare att rekrytera med större mångfald och att bygga mer inkluderande organisationer
  • Läs mer på opportunityday.se
Dela på LinkedIn
Rulla till toppen