Hallå där, Rahell Rada!

Rahell Rada är senior rekryteringspartner och ansvarig för studentrelationer på Zenseact, ett företag som utvecklar mjukvara för självkörande fordon och ägs av Volvo. Vi pratade med henne om varför Zenseact engagerar sig i Teknikcamp och hur viktigt det är att arbeta för att inspirera unga tjejer att satsa på teknik.

– Hallå där, Rahell! Berätta, vad gör du på Zenseact?
– Jag jobbar med kompetensförsörjning och är ansvarig för våra studentrelationer. Det innebär att jag arbetar med olika organisationer och initiativ för att säkra den kompetens vi behöver i framtiden. Jag är också ett stöd för cheferna vid rekrytering.

– Varför är det viktigt för er som företag att engagera sig i initiativ som Teknikcamp?
– Det är superviktigt! Teknikcamp riktar sig tjejer eller icke-binära personer i årskurs sju och åtta och genom att vara med kan vi uppmuntra fler att intressera sig för teknik.

– Det handlar om att vara med och uppmuntra dem och skapa en brygga över till teknikbranschen – att visa att det är en bransch som är kreativ och full av utvecklingsmöjligheter. Dessutom stärker det vårt arbetsgivarvarumärke att vi kan vara med och visa vad vi gör.

– Tror ni att Teknikcamp kan öka intresset för teknikutbildningar bland unga tjejer?
– På kort sikt ser vi att deltagarna känner sig stärkta och inspirerade. Många lämnar Teknikcamp med ännu större nyfikenhet och vilja att veta mer. På lång sikt hoppas vi förstås att det leder till att fler faktiskt väljer teknikutbildningar. Men för att nå dit behöver vi vara fler företag som samarbetar, vi måste bygga ett ekosystem tillsammans.

– Vilka egenskaper tycker ni är viktigast att lyfta fram för unga tjejer som är intresserade av teknikbranschen?
–En stark problemlösningsförmåga och ett intresse för naturvetenskapliga ämnen är bra att ha med sig. Men det fina med teknik är att det är så mångsidigt. Du behöver inte vara en viss typ av person för att passa in. Framför allt ska man känna att teknikbranschen är en bransch där man får vara sig själv. Om du öppnar dörren till ett teknikföretag så ser du garanterat att det finns en mångfald av olika typer av människor där inne.

– Ser ni några särskilda utmaningar med att locka unga tjejer till teknikbranschen idag?
– Jag tror att en stor utmaning är själva narrativet, den dominerande berättelsen om teknik. Ofta formas barns intresse redan i lågstadiet, men någonstans på vägen tappar många tjejer intresset. Många tjejer inser inte att allt de tycker är roligt – design, skapande, problemlösning – faktiskt handlar om teknik. Det är något vi måste bli bättre på att förklara.

– Har du något särskilt minne från Teknikcamp som gjort intryck på dig?
– Det är framför allt känslan av att se hur deltagarna förändras. De kommer dit blyga och osäkra, men när de väl är där blir de snabbt nyfikna och engagerade. De får nya vänner och börjar se teknik på ett nytt sätt. För mig är det väldigt viktigt att arbeta med jämställdhet – både för att det höjer kvaliteten och driver innovation. Teknik är framtiden och vi har inte råd att gå miste om talanger. Därför vill jag vara med – för att visa att teknik är till för alla.

Om Teknikcamp 

Dela på LinkedIn
Rulla till toppen