Praoelever besöker gymnasiemässan

Hur kan yrkesprogrammen locka fler ungdomar?

Hur ska yrkesprogrammen marknadsföra sig för att locka fler ungdomar? Den frågan fick Göteborgsregionens praoelever fundera på under ett besök på Gymnasiemässan som pågick i Göteborg den 8–10 oktober.

Mässan, som slog rekord med närmare 25 000 besökare, hade i år ett nytt inslag – en stor monter kallad ”Vad ska jag välja?”. Där kunde elever testa på olika praktiska arbetsuppgifter och ställa frågor direkt till arbetsgivare från olika branscher.

Göteborgsregionen tog samtidigt emot fyra praoelever som fick i uppdrag att besöka montern och utforska yrkesmöjligheterna. Eleverna fick bland annat prova hjärt- och lungräddning, gissa olika frukters namn, bygga upp en stad av klossar och provköra en lastbilssimulator. Ett annat populärt inslag var att sticka ner händerna i boxar för att känna på olika föremål och gissa vilket yrke de representerade.

– Det var extra skoj att se all interaktion mellan eleverna och yrkespersoner inom respektive bransch på årets mässa och i vår gemensamma monter ”Vad ska jag välja?”. Det blev en riktigt bra blandning av prova på-aktiviteter från de olika företagen vilket gjorde att eleverna stannade kvar och utforskade flera olika, berättade Lena Sjöstrand, projektledare på Göteborgsregionen.

– I montern fanns även oberoende studie- och yrkesvägledare samt en hel vägg med alla gymnasieprogram i from av framtidskartor. Det blev ett bra sammanhang med yrken och program tillsammans.

Viktigt att göra skillnad

När praoeleverna summerade fördelarna med olika yrken var listan lång. Höga löner, möjligheter till karriär och personlig utveckling lyftes fram, men också faktorer som bra arbetstider, praktiska arbetsuppgifter och korta utbildningar. Yrken inom vård och omsorg samt besöksnäringen stack ut med sina mjuka värden – att få lära sig nya saker, göra skillnad i människors liv och ha trevliga kollegor.

När det gäller hur branscherna kan bli mer attraktiva för unga, trodde praoeleverna att fokus bör ligga på hur yrkena bidrar till samhället. Att som byggarbetare vara med och bygga upp samhället, att som elektriker bidra till ett bättre klimat eller att som vårdpersonal hjälpa människor, var exempel de lyfte fram. De positiva mötena med branschrepresentanter på mässan förstärkte också intresset för flera av yrkena.

Tack vare engagerade branschföreträdare och alla interaktiva inslag lämnade många elever mässan med en ny, mer positiv bild av branscher och yrken de tidigare kanske inte ens funderat på.

Fakta om Gymnasiemässan i Göteborg

  • Gymnasiedagarna & Future Skills är ett arrangemang av Göteborgsregionen (GR).
  • Future Skills är ett samarbete mellan Göteborgsregionen (GR), Business Region Göteborg och Västra Götalandsregionen.
  • Över hundra utställare, framför allt gymnasieskolor från olika delar av Göteborgsregionen samlas på mässan
Dela på LinkedIn

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen