Stena Line satsar på praktik för framtidens kompetens

Stena Line i Göteborg har gjort praktik till en strategisk del av sin kompetensförsörjning. Ombord på Stena Scandinavica berättar Angelica Andreasson, från Stena Line Maritime Academy, och Patrik Österberg, 2:e fartygsingenjör, om ett arbete som både gett resultat och öppnat nya vägar in i sjöfarten.

– Det räcker ju inte att starta utbildningar, vi behöver också ta hand om eleverna, säger Angelica. När hon började på bemanningsavdelningen såg hon snabbt behovet av att stärka kontakten med skolorna – något hennes chef Pia Carlsson uppmuntrade.

– Vi låg här med fartyg hela dagarna och på andra sidan älven fanns Lindholmens tekniska gymnasium. Det var ju självklart att vi borde hitta former för samarbete.

Samtidigt betonar Angelica att det inte alltid är enkelt i praktiken. Scheman, fartygsrutiner och skolans planering lämnar inte mycket utrymme, och därför blir varje tillfälle till dialog viktig.

– Både skolor och vi i branschen behöver hjälpas åt att skapa gemensamma förväntningar på vad eleven ska möta ombord och hur de ska förberedas. När vi delar bilden av vad som behövs blir övergången från utbildning till praktik tryggare för alla, säger hon.

En bransch i förändring 

Sjöfarten står inför kompetensutmaningar precis som många andra branscher. Stena Line satsar därför på fler möten, tätare relationer och mer verklighetsnära inslag i utbildningarnas praktik. Genom fartygslektioner och fler praktikplatser kan rederiet både hitta talanger tidigt och bidra till att eleverna känner sig trygga att börja i just sjöfarten när de tar steget ut i arbetslivet.

Det började med att ta reda på skolornas behov – och att stärka sommarbemanningen. Sedan växte samarbetet snabbt. I dag har Stena Line sin största bemanningspool på länge och tar emot omkring 200 praktikanter per år, utöver kockelever och andra praktikroller ombord.

– Vi kan ta emot upp till 32 elever samtidigt på våra åtta svenskflaggade fartyg, säger Patrik Österberg. Eleverna kommer från både gymnasieskolor, högskolor och vuxenutbildningar. Vi har till exempel hittat riktigt duktiga talanger inom el som valt att stanna kvar hos oss.

För många blir praktiken ett första möte med sjöfarten som teknikbransch.

– Det här är verkligen en STEM-miljö, säger Angelica. Många elever vet inte vilken teknisk bredd som finns här.

Och Patrik håller med:

– Oavsett inriktning vill vi att de ska få upp ögonen för hur teknikintensiv och bred branschen är. Vi jobbar med spännande lösningar varje dag.

Patrik Österberg visar ett passerande Stena-fartyg som delvis drivs av el.

Stena Line har byggt upp en tydlig onboarding där alla praktikanter får verktyg, utrustning och en manual redan från start.

– Många elever är lite osäkra när de kommer ombord. Därför ser vi till att de vet vad som gäller redan innan de kliver på, säger Angelica.

Säkerheten är alltid i fokus, och därför behövs en gemensam förståelse mellan skola och rederi för vad som krävs för att eleven ska vara redo.

– Det handlar inte om att peka ut någon elev eller utbildning, utan om att skapa bra förutsättningar tidigt. När alla vet vad som gäller blir det enklare att ge eleverna en positiv och utvecklande praktik, säger Angelica.

Handledarna en tillgång

Här spelar handledarskapet en nyckelroll – och på Stena Line är handledarna en stark tillgång. Patrik själv har blivit så inspirerad att han nu planerar att bli lärare.

– Det är otroligt meningsfullt att följa elevernas utveckling, säger han. 

– Våra handledare gör ett fantastiskt jobb. På våra fartyg har de nästan alltid en eller ett par elever ombord och de lägger ner mycket engagemang på att få eleverna att växa. Det är verkligen något vi är stolta över, säger Angelica.

Stena Line arbetar nu vidare med en ”best practice”-modell, med elev- och handledarguider, tätare uppföljning tillsammans med skolor och alternativ för elever som behöver mer träning innan de går ut på praktik.

– Det pratas så mycket om erfarenhet, men eleverna måste ju få möjlighet att skaffa den. Därför är vi väldigt glada att så många på Stena Line engagerar sig. Det är ju våra framtida kollegor vi möter, säger Angelica.

Kompetensbehov i sjöfarten 

  • Under perioden 2025–2027 väntas drygt 600 personer gå i pension inom sjöfarten, varav 200 redan det kommande året.
  • Det totala rekryteringsbehovet bedöms till omkring 2 200 personer, med särskilt stora behov inom intendentur, däck och maskin.
  • Sverige examinerar årligen cirka 80 sjökaptener och 35 sjöingenjörer från Chalmers och Linnéuniversitetet, men inflödet behöver öka för att täcka behovet av både nautiska och tekniska befäl.
  • För de kommande tre åren uppskattas behovet till cirka 180 nautiska och 140 tekniska befäl.

Källa: Tempen på Sjöfartsbranschen, Transportföretagen (2025)

Dela på LinkedIn
Rulla till toppen