Teknikcollege bjöd på lärarfortbildning om de stora framtidsfrågorna

Den 29 oktober samlades utbildningsanordnare inom Teknikcollege från olika delar av Göteborgsregionen för en inspirerande fortbildningsdag på Ericsson, Lindholmen. Målet var att stärka kunskaperna inom områden som AI, hållbar produktion och batteritillverkning – frågor som är avgörande för industrins framtid.

Bakom dagen stod Teknikcollege GR i samarbete med Erasmus +-projektet Voltage, som verkar för att stärka kvaliteten och relevansen inom yrkesutbildningar i batterisektorn, samt Production for Future, ett projekt med fokus på hållbarhet, mångfald och teknik som Göteborgs Tekniska College driver i samarbete med en rad aktörer inom industrin och akademin.

Johan Bengtsson från Göteborgs Tekniska College och Battery Centre Gothenburg ledde evenemanget. Programmet inleddes med ett pass om AI, där deltagarna fick diskutera sina erfarenheter av hur idag använder AI i sina verksamheter och se exempel på hur AI kan användas för att upptäcka problem i produktionsprocesser.

– Det är många som kan prata om AI ur ett teoretiskt perspektiv, skillnaden är att vi inom ramen för Production for Future kan testa och visa praktiska exempel, något som brukar vara uppskattat. Och vi märker att utvecklingen går fort. För några år sedan var det många som kom hit som gärna ville testa att bygga egna VR-glasögon, nu är det batterier och energifrågor som drar till sig mest uppmärksamhet, berättade Johan Bengtsson.

Värdefullt nätverkande

Bland deltagarna fanns Maryam Rezaee, lärare i programmering och webbutveckling, och Zsofia Nemethy, tekniklärare på NTI Kronhus. Båda uppskattade möjligheten att nätverka och utbyta kunskap med kollegor.

– Vi jobbar redan med AI på vår skola, men det mest givande här är att prata om utmaningar och se hur andra använder tekniken, sade Maryam Rezaee.

– Det mest intressanta för mig var att höra om hur man kan integrera AI i industriprocesser, så kunskaperna tillämpas i praktiken, tillade Zsofia Nemethy.

Zsofia Nemethy och Maryam Rezaee, lärare på NTI Kronhus

Ett annat uppskattat inslag var ett pass om batteriproduktion, ett område som växer snabbt i Västsverige. Deltagarna fick en introduktion till hur batteritillverkning skiljer sig från traditionell industri och varför det är en viktig del av framtidens energilösningar.

Niklas Hellström, lärare i samhällskunskap på Nösnäsgymnasiet i Stenungsund och lokal processledare för Teknikcollege, lyfte också vikten av att samarbeta och få träffa kollegor från olika delar av regionen.

– Man lär sig alltid mycket av att träffa andra skolor, det är en stor fördel med samarbetet i Teknikcollege överlag – att vi regelbundet kan ordna tillfällen som den här utbildningen och den årliga rikskonferensen. Det vi pratar om idag – AI, grön omställning, elektrifiering och batteriproduktion – är ju stora frågor som påverkar hela samhället. Inom Teknikcollege är vi bra på att ligga i framkant, att vi kan bjuda på kunskap på det här sättet är viktigt för att våra utbildningar ska hålla kvalitet och vara relevanta.

Om Voltage och Production for Future

  • Voltage är ett fyraårigt projekt som drivs, inom ramen för Erasmus + satsningar på Centres of Vocational Excellence, centrum för att stärka yrkeskunskaper av hög kvalitet
  • GR är projektägare för Voltage, ansökan har tagits fram tillsammans med Business Region Göteborg, Nösnäsgymnasiet i Stenungsund, Lindholmens Tekniska Gymnasium, Göteborgs Tekniska College och Västra Götalandsregionen.
  • Production for Future är ett icke-vinstdrivande projekt för att skapa och sprida kunskap kring hållbarhet, mångfald och teknik.
  • Projektet drivs av Göteborgs Tekniska College och finansieras av Vinnova, Västra Götalandsregionen och olika partnerföretag som exempelvis Volvo Group, Ericsson och ABB.
Dela på LinkedIn
Rulla till toppen