Kompetensbanken
Ta del av rapporter, analyser, krönikor, intervjuer och annat material i kompetensbanken. Här kan du få aktuell kunskap, inspiration och lära dig mer om allt som sker i kompetensrådens branscher.
- Transportbranschen
Ny kampanj ska ge fler bussförare
Bristen på bussförare är akut i Sverige. Nu startar Sveriges Bussföretag en ny kampanj, med start i Göteborg, för att locka fler att välja yrket. Flera hundra bussförare behövs bara i Västra Götaland under de kommande åren.
- Teknikcollege
Göteborg får utbildningscentrum för batteriteknik
Nu står det klart – Göteborg får ett nytt utbildningscentrum för batteriteknik. Den 10 januari beslutade Nämnden för arbetsmarknad och vuxenutbildning i Göteborgs stad att tilldela Göteborgs Tekniska College (GTC) driftsansvaret för verksamheten.
- Teknikcollege
Fler behöver kunna välja teknikutbildningar
Trots att svensk industri behöver fler utbildade på alla nivåer föreslår Skolverket i sina planeringsunderlag att antalet platser på Teknikprogrammet behöver minska. Det riskerar att öka kompetensbristen, skriver Teknikcollege GR:s ordförande Jannike Åhlgren tillsammans med elva andra företrädare för industribranschen i en debattartikel i Göteborgs-Posten.
- Göteborgsregionens kompetensråd
Företagsklimatet i fokus på höstens möte
I Göteborgsregionens Kompetensråd delar medlemmarna med sig av sina kunskaper och diskuterar utmaningar som är kopplade till kompetensförsörjning, för att skapa samsyn kring lägesbilder och prioriteringar. På rådets höstmöte den 16 oktober presenterade Svenskt Näringsliv sin senaste ranking av det lokala företagsklimatet.
- Besöksnäringen
Med färdiga scheman blev prao lätt och roligt
Att ta emot praoelever kan vara både lätt och roligt. För Scandic Hotels i Göteborg låg lösningen i färdiga scheman och ett genomarbetat metodmaterial. Nu tävlar avdelningarna om vem som organiserar det bästa praopasset, säger Kristian Sandahl, hotelldirektör på Scandic Rubinen.
- Besöksnäringen
Vilka jobbar i besöksnäringen?
Företag i besöksnäringen är bra på att anställa unga och personer med utländsk bakgrund – det är välkänt. Men hur skiljer besöksnäringen sig från andra delar av arbetsmarknaden? Svaren finns i en färsk serie med rapporter som Tillväxtverket låtit Sweco göra.