Kristian Sandahl, hotelldirektör Scandic Rubinen

Med färdiga scheman blev prao lätt och roligt

Att ta emot praoelever kan vara både lätt och roligt. Genom engagemanget i Besöksnäringens kompetensråd  såg Scandic Hotels möjligheten att jobba med prao som en del av den långsiktiga kompetensförsörjningen. Lösningen för att få fart på verksamheten låg i färdiga scheman med korta arbetspass och ett genomarbetat metodmaterial, som tagits fram i samarbete med Praktikplatsen. Nu tävlar avdelningarna mot varandra om vem som organiserar det bästa praopasset, säger Kristian Sandahl, hotelldirektör på Scandic Rubinen.

Hallå där, Kristian Sandahl. Ni har ju jobbat med prao under hela 2023 och tagit emot omkring 140 elever. Hur gjorde ni när ni drog igång verksamheten? 

Jag måste erkänna att vi tidigare inte jobbade med prao på ett bra sätt. Vi prioriterade gymnasieskolorna och yrkeshögskolan, där vi såg att vi lätt kunde få ut folk i jobb. Det är ju ett enormt kompetensbehov i branschen. Och de praoelever vi väl tog emot fick ibland inte så roliga uppgifter, de kunde få stå i frukosten och diska. Nu har vi rannsakat oss själva och efter en dialog med Lena Sjöstrand, projektledare på Praktikplatsen, bestämde vi oss för att vi måste nå praoeleverna också. 

– Nu är målet att se till att de som kommer till oss har en extremt rolig vecka, så att de går hem till mamma och pappa efteråt och säger att de vill jobba i besöksnäringen, säger Kristian Sandahl.

Hur många elever tar ni emot?

– Sammanlagt åtta hotell i Göteborg ingår i samarbetet. De tar emot fyra elever per praovecka under två veckor om varje termin, det blir ungefär 70 elever om året. Till den första rundan hade vi 700 sökande!

Hur har ni lagt upp praoveckorna?

– Vi har ett gemensamt arbetssätt för våra åtta hotell i Göteborg med ett genomarbetat material och ett schema, det underlättar för alla avdelningschefer och handledare. Eleverna är 2,5-3 timmar på varje avdelning i huset och får testa på det som är roligast. Vi ser det som att varje avdelning har två och en halv timme att tävla mot de övriga i huset om vem som gör den bästa veckan. Vissa elever tycker kanske inte att frukosten är så kul men två-tre timmar står de ut, då hittar de sina godbitar. Eleverna ska ha nya saker att se fram emot hela veckan.

– Vi ordnar också gruppaktiviteter och bingo där eleverna ska leta upp saker i huset. En uppskattad aktivitet är också att de får tillgång till vårt vip-förråd för att sätta ihop en goodie bag till en speciell person, så får de ta hem den sen – för den speciella personen är ju de själva.

Kristian Sandahls råd till andra i besöksnäringen som funderar på att ta emot praoelever:

  • Gör det inte så svårt för er! Vi har gått från att tycka att det är jobbigt, eftersom en person fick i uppgift att sätta en elev i arbete 40 timmar, till att dela upp ansvaret på flera personer och då blev det lätt.
  • Satsa på grupp-prao med fyra till sex personer i varje grupp, fördela ut eleverna på olika avdelningar.
  • Skapa en arbetsgrupp som gör grundarbetet så att starten inte upplevs som motig bland medarbetarna.
  • Gör en plan. Nu tänker vi på praon ungefär som när vi tar emot en ny gäst eller en ny medarbetare – när vi fick ner allt på papper var det inte så krångligt!

Vad är det bästa med praoverksamheten?

– Verksamheten ger oss jättemycket, vi får visa upp branschen för enormt många elever, vilket kan ändra synen på branschen på sikt. Vi skapar också möjligheter till integration mellan olika stadsdelar – vissa elever har aldrig varit inne i stan eller bott på hotell tidigare. Och våra avdelningschefer tycker plötsligt att det är superkul med prao, de kan vara med och skapa vad de vill med passen i veckoschemat.

Dela på LinkedIn
Rulla till toppen