- Transportbranschen
Nå ut till unga med studiebesök
Hur kan företagen i transportbranschen nå ut till fler unga och marknadsföra alla spännande yrken i branschen? Ett sätt är att göra som Stena Line och ta emot studiebesök.
I oktober besökte nior från Kålltorpsskolan i Göteborg Stena Line som ett led i förberedelserna inför gymnasievalet och Gymnasiedagarna på Svenska Mässan.
Själva mässan ägde rum den 7-9 november, men förberedelserna inför mässan pågick i flera månader, med en förträff för lärare och studie- och yrkesvägledare tillsammans med arbetslivet, förberedande aktiviteter för elever, webbinarier och studiebesök. Kålltorpsskolans elever fick höra om olika yrkesroller och hur Stena Line jobbar med hållbarhet, säkerhet och förberedelser inför olika krissituationer.
De fick också träffa cateringvärden Sara Modén som berättade hur hon börjat som sommarjobbare, men stannat i fyra år, och träffat många av sina bästa vänner genom jobbet. Budskapet till eleverna var tydligt: det finns goda möjligheter att få jobb inom service, det viktiga är att man har rätt engagemang och intresse för människor, så lär arbetsgivaren ut resten.
Utbildningar inom sjöfart
De som var intresserade av en vidareutbildning inom sjöfart fick höra mer om sjökaptensutbildningen på Chalmers Tekniska Högskola och gymnasieutbildningar på Lindholmens Tekniska Gymnasium och Öckerö Seglande Gymnasium. På Öckerö kan utbildningen stoltsera med skolskeppet T/S Gunilla, ett av Sveriges största seglande fartyg som varje år gör långa seglatser till olika destinationer runt om i Europa, Syd- och Nordamerika och Karibien.
Det var en dag som gav mersmak och energi – och förhoppningsvis också, i förlängningen, fler anställda inom sjöfarten. Vill du veta mer om hur du kan nå ut till unga genom studiebesök eller andra aktiviteter i samband med Gymnasiedagarna? Hör av dig till Transportbranschens kompetensråd!